Σάββατο, 16 Δεκέμβριος 2017 01:40

Εικόνα στήλης "υγεία, ομορφιά, ευεξία με την Ειρήνη Αμούργη" Ειρήνη Κ. Αμούργη
Κλινική Διαιτολόγος/Διατροφολόγος (BSc) - Μέλος Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων/Διατροφολόγων

Διατροφή στην Εφηβεία

Είναι απαραίτητο οι έφηβοι να προσλαμβάνουν την κατάλληλη ποσότητα ενέργειας καθημερινά αλλά και να εκπαιδευτούν σε σχέση με την ποιότητα των τροφών που θα πρέπει να καταναλώνουν.

 

Οι ενεργειακές ανάγκες των εφήβων τείνουν να είναι παράλληλες με το ρυθμό ανάπτυξής τους και τα διάφορα άτομα μπορούν να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες τους μέσω του αισθήματος της όρεξης με επαρκή ακρίβεια. Η διατροφή πρέπει να βασίζεται πάνω στο Μεσογειακό πρότυπο (1 φρ./εβδομάδα κρέας, 1 κοτόπουλο ,1-2 ψάρι, 1-2 όσπρια, 1 λαδερό, ζυμαρικό ή ρύζι, αρκετά λαχανικά και φρούτα,3-4 μερίδες γαλακτοκομικών/ημέρα), εκτός από ιδιαίτερες περιπτώσεις όπως εμφάνιση κάποιας ασθένειας. Εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα υγείας πρέπει να ληφθεί υπόψη έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί και διατροφικά σωστά. Είναι σημαντικό να καταναλώνονται τρία γεύματα την ημέρα και δύο ενδιάμεσα σνακ. Ένα από τα γεύματα που πιο συχνά προσπερνιούνται είναι το πρωινό. Έρευνες έχουν δείξει ότι το πρωινό παίζει σημαντικό ρόλο στο να παρέχει απαραίτητη ενέργεια και θρεπτικά συστατικά μετά την βραδινή νηστεία και μπορεί να βοηθήσει στην συγκέντρωση και στην απόδοση στο σχολείο. Καλό θα ήταν να αποφεύγονται φαγητά από έξω τα οποία είναι πολύ φτωχά σε θρεπτικά συστατικά και πλούσια σε κορεσμένα λίπη, αλάτι και θερμίδες. Ωστόσο, αν αυτή η επιλογή αποτελεί εξαίρεση στο κανόνα της σωστής διατροφής, τότε είναι αποδεκτή και ίσως και αναγκαία, ώστε να αποφευχθούν στερητικά σύνδρομα!

Μία σωστή διατροφή οφείλει να παρέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνη, λίπος υδατάνθρακας) στην κατάλληλη αναλογία και επίσης να είναι πλούσια σε βιταμίνες. Οι βιταμίνες που χρειάζονται περισσότερο προσοχή σε αυτή την ηλικιακή περίοδο είναι το σίδηρο και το ασβέστιο. Σίδηρο χρειάζεται λόγω του αυξημένου όγκου αίματος και της αυξημένης μυϊκής μάζας κατά την ανάπτυξη των εφήβων. Πρέπει να συνυπολογιστεί στην διατροφή των εφήβων η πρόσληψη τροφίμων πλούσιων σε σίδηρο όπως άλιπα κρέατα και ψάρια, καθώς και τα όσπρια, τα σκούρα πράσινα λαχανικά, οι ξηροί καρποί και τα εμπλουτισμένα με σίδηρο δημητριακά. Οι έφηβοι που κάνουν φυτοφαγικές δίαιτες χρειάζονται τη συμβουλή κλινικού διαιτολόγου καθώς βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο έλλειψης σιδήρου.

Κατά την περίοδο της εφηβείας η αύξηση του σκελετικού βάρους είναι ταχύτατη που καθιστά το ασβέστιο απαραίτητη βιταμίνη. Η επίτευξη μέγιστης οστικής μάζας κατά την εφηβεία είναι σημαντική για την πρόληψη οστεοπόρωσης στα επόμενα χρόνια. Με την κατανάλωση αρκετών μερίδων γαλακτοκομικών προϊόντων, όπως γάλακτος, γιαουρτιού και τυριού, μπορεί να επιτευχθεί η συνιστώμενη πρόσληψη ασβεστίου.

Σημαντικό ρόλο παίζει και η σωματική δραστηριότητα για τα οστά και την σωστή σωματική ανάπτυξη του εφήβου. Δυστυχώς όμως ή κίνηση έχει μειωθεί για ένα αριθμό αιτιών. Πολλές ώρες πλέον περνούν οι έφηβοι ακίνητοι μπροστά στον υπολογιστή ή στην τηλεόραση, τον περιορισμένο από σχολικές δραστηριότητες ελεύθερο χρόνο τους. Αυτές οι ώρες συνήθως συνοδεύονται με κατανάλωση γευμάτων ή σνακ , όπου είναι δύσκολο να ελεγχθεί αποτελεσματικά η ποσότητα που καταναλώνεται.

Η εφηβική ηλικία είναι κρίσιμη από πολλές απόψεις. Μία από αυτές είναι και η διατροφή. Οι έφηβοι που θα χτίσουν το μέλλον μας, χρειάζονται διατροφική εκπαίδευση, διαφορετικά κινδυνεύουμε να μεγαλώσουμε μία νέα γενιά παχύσαρκων ή υποσιτισμένων ανθρώπων με σοβαρά προβλήματα υγείας.

Ειρήνη Κ. Αμούργη

Κλινική Διαιτολόγος/Διατροφολόγος (BSc)

Μέλος Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων/Διατροφολόγων