Τετάρτη, 22 Φεβρουάριος 2017 03:41

Εικόνα στήλης "Λόγω Διατροφής με την Ελένη Σολωμού"Σολωμού Ελένη, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, BSc, πτυχιούχος Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, μέλος Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων, Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΥΣΑΝΕΞΙΑ ΣΤΗ ΛΑΚΤΟΖΗ:

«Κάθε φορά που πίνω γάλα πονάει η κοιλιά μου και έχω διάρροια. Ο γιατρός μου είπε ότι έχω δυσανεξία στη λακτόζη.

 

Πείτε μου σας παρακαλώ τί πρέπει να τρώω, για να μην έχω αυτά τα δυσάρεστα συμπτώματα. Ευχαριστώ.

-Κατερίνα - »

 

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ταυτίζονται με την Κατερίνα και παραπονούνται συνεχώς ότι νιώθουν πρήξιμο μετά την κατανάλωση γαλακτοκομικών.

Τί είναι αυτό, όμως, που συμβαίνει σε αυτούς τους οργανισμούς και αισθάνονται δικαιολογημένα έτσι ?

 

ΔΥΣΑΝΕΞΙΑ ΛΑΚΤΟΖΗΣ, η αιτία…

Η δυσανεξία λακτόζης (κυρίαρχο σάκχαρο γάλακτος) είναι η ανικανότητα αφομοίωσης σημαντικής ποσότητάς της από τον οργανισμό.

Αυτό οφείλεται στην έλλειψη του ενζύμου λακτάση, το οποίο και παράγεται κανονικά από τα κύτταρα του λεπτού εντέρου.

Ρόλος της λακτάσης είναι η διάσπαση των σακχάρων του γάλακτος σε απλούστερες μορφές (γαλακτόζη), ικανές να απορροφηθούν στην κυκλοφορία του αίματος. Το άτομο με δυσανεξία στη λακτόζη παρουσιάζει συμπτώματα όπως φούσκωμα, πόνο στην κοιλιά και διάρροια κάθε φορά που καταναλώνει τρόφιμα πλούσια σε λακτόζη. Η ανεκτικότητα στη λακτόζη μεταβάλλεται σε κάθε οργανισμό.

Λύση στο πρόβλημα αποτελεί η αποφυγή του γάλατος αλλά και όλων εκείνων των τροφίμων που περιέχουν λακτόζη.

Εκτός από το γάλα, τρόφιμα που είναι πιθανόν να περιέχουν λακτόζη είναι και το ψωμί, οι στιγμιαίες πατάτες, οι σούπες, τα επεξεργασμένα δημητριακά προγευμάτων, στιγμιαίες πατάτες, σούπες, η μαργαρίνη, οι σως για σαλάτες, οι καραμέλες, τα μπισκότα και άλλα πρόχειρα φαγητά. Γι’ αυτό καλό θα ήταν να δίνετε ιδιαίτερη προσοχή στις ετικέτες των τροφίμων που αγοράζετε και να θυμάστε ότι και ο ορός γάλακτος, η πέτσα γάλακτος, τα υποπροϊόντα γάλακτος, τα ξηρά στερεά γάλακτος, το ξηρό γάλα σε σκόνη, ενέχουν λακτόζη !!!

Το τυρί και το γιαούρτι (ζυμωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα) αποτελούν ασφαλείς επιλογές, μιας και τα βακτηρίδια του γαλακτικού οξέος που είναι παρόντα σε αυτά τα προϊόντα, αφομοιώνουν τη λακτόζη.

Παρόλα αυτά κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή και κάθε άτομο μπορεί να ανεχθεί μια συγκεκριμένη ποσότητα λακτόζης.

Παγκοσμίως περίπου το 70% των ενηλίκων παρουσιάζουν έλλειψη στη λακτάση, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι υπάρχει μείωση του ενζύμου λακτάση μετά την παιδική ηλικία. Τυπικά, η δράση της λακτάσης μειώνεται κατά 10% μετά τη βρεφική ηλικία.

Το γάλα της αγελάδας κατά μέσο όρο περιέχει 4,5% λακτόζη.

 

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΑ ΤIPS:

  1. Παρακολούθηση & καταγραφή συμπτωμάτων μετά την κατανάλωση «ύποπτων» τροφίμων.

  2. Καλός καταμερισμός της ποσότητας του γάλακτος κατά τη διάρκεια της ημέρας.

  3. Κατανάλωση γάλακτος μόνο μαζί με γεύματα !

  4. Για όσους παρουσιάζουν απλά μία δυσπεψία μπορούν να καταναλώσουν λίγη λακτόζη (6-12 γραμμάρια).

  5. Αθώα η κατανάλωση τυριού & γιαουρτιού (χαμηλή περιεκτικότητα σε λακτόζη).

  6. Προτιμητέα η κατανάλωση γάλακτος «ελεύθερου» λακτόζης.

  7. Ασφαλείς επιλογές & υψηλής διατροφικής αξίας τα: κεφίρ, αριάνη, γάλα σόγιας, γάλα αμυγδάλου, γάλα φουντουκιού,

γάλα καρύδας (ελεύθερα λακτόζης).